Din Zona

Studenți din Anglia, Germania, Austria și România au învățat arheologie în Capitala Provinciei Dacia Colonia Dacica Sarmizegetusa

20 de studenți din Universitatea din Exeter, Marea Britanie, Universitatea din Heidelberg, Germania, Universitatea din Viena, Austria și Universitatea Babeș-Bolyai din România au participat în luna august la primul Program Intensiv de Învățare (ILP – Intensive Learning Program) din cadrul proiectului European   cu titlul  From Theory to Practice – International Teaching in Field Archaeology in Roman Sarmizegetusa”.

Proiectul este finanțat de Comisia Europeană prin ANPCDEF din România în  cadrul programului Erasmus+. Proiectul strategic are ca obiectiv principal crearea, adoptarea și promovarea unui model de învățare nonformală și informală și dezvoltarea de competențe cros-sectoriale și transferul abilităților profesionale ale studenților pe șantierul arheologic școală de pe situl roman Sarmizegetusa, cu scopul de a facilita o atitudine antreprenorială și o experiență practică folositoare pentru mobilitatea studenților pe piața europeană a muncii în domeniul arheologiei.

 

În cele 15 zile ale acestui ILP, studenții au fost instruiți prin diverse metode de învățare aspecte legate de cercetarea arheologică dar și cum ar putea deveni ei mai buni arheologi astfel încât integrarea lor pe piața muncii să fie mai ușoară.

Scopul programului a fost de a dezvolta cooperarea la nivel universitar european și de a stabili parametrii importanți de învățare pe șantierele arheologice de tip școală. Astfel, studenții au avut parte de prezentări interactive atât despre istoria cercetărilor la Sarmizegetusa, monumentele importante de pe acest sit arheologic, ghidaje organizate în Forul orașului Roman, dar și în Amfiteatru sau în Zona Sacra unde studenții au putut vedea templele lui Liber Pater, Templul Mare etc.

Totodată, studenții au fost direcți implicați în activitatea de cercetare arheologică care s-a desfășurat în special în zona monumentului cunoscut sub numele de Praetorium Procuratoris, unde aceștia au săpat și descoperit încăperi ce făceau parte din Sediul Procuratorului Financiar al Provinciei Dacia. Odată cu săpătura arheologică ei au fost învățați să colecteze și informațiile din săpătură, să colecteze punctele topografice ale descoperirilor arheologice, să documenteze contextele și complexele arheologice completând fișe de context, precum și să deseneze stratigrafia și planurile săpăturii.

Pe tot parcursul derulării săpăturii arheologice, responsabilii din partea fiecărei instituții participante în proiect au oferit sfaturi, au dat explicații și i-au îndrumat pe tinerii studenți. În paralel, în grupuri mixte de câte 5 sau 4 studenți aceștia au fost învățați să utilizeze stația totală dar și GPS-ul Diferențial pentru a putea stabili poziția geografică a rezultatelor cercetării, au fost învățați să deseneze materialul colectat din săpătură (ceramică, monede, material special etc.), au învățat să interpreteze fotografiile aeriene, au fost ghidați și învățați și despre metodele moderne de achiziție a informațiilor de pe șantierele arheologice precum folosirea dronei, fotogrametria aeriană și terestră, prelucrarea datelor, precum și prelucrarea tridimensională și virtuală a săpăturii arheologice, introducerea acestor date într-o baza de date GIS etc.

Proiectul european se desfășoară în perioada 1 octombrie 2015 – 30 septembrie 2017, având ca activități principale realizarea unui curriculum academic ce vizează practica de specialitate în arheologie pe șantierele arhologice școală, realizarea unui manual cu metode specifice de învățare și predare moderne prin schimb de experiență între universitățile participante și instituția muzeală clujeană, precum și două Programe Intensive de Studiu pentru studenții din învățământul superior ce se vor desfășura în cadrul sitului roman Colonia Dacica Sarmizegetusa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Site creat de