Social & Cultura

Carierele viitorului axate pe comunicare și environment friendly

 Nu-i nevoie să avem un glob de cristal în care să putem vizualiza felul în care lumea se schimbă, felul în care evoluăm și nici ce job-uri vor fi foarte căutate peste cinci, zece sau douăzeci de ani. De fapt nu vom putea cunoaște cu exactitate niciodată lucrurile care se vor întâmpla însă ceea ce putem face este să analizăm problemele actuale și să vedem concret spre ce ne îndreptăm.

Analizând piața muncii în momentul de față, observăm că domeniul IT este fruntaș și conduce atât din punct de vedere salarial cât și din punct de vedere al posibilităților de angajare.

Ritmul alert al vieții noastre ne face să devenim uneori superficiali iar lipsa timpului liber și task-urile multiple pe care trebuie să le îndeplinim ne știrbesc libertatea și cel mai important, comunicarea. Deși dispunem de gadgeturi extrem de performane care ne oferă posibilitatea de a comunica instant cu oricine din orice colț al lumii, observăm din păcate faptul că din procesul comunicării lipsește un aspect foarte important: calitatea ei.

Institutul pentru viitor a analizat situația actuală și a formulat o serie de concluzii extrem de utile și anume: oamenii trăiesc mai mult însă în statele vestice natalitatea este în scădere; robotica și ingeria se dezvoltă cu pași mari iar în viitor vor prelua o mare parte din sarcinile ce în prezent îi revin omului; datorită computerelor informația circulă iar omul nu mai este nevoi să memoreze foarte multe date – calculatorul o poate face în locul nostru; noile tehnologii (jocurile video, animațiile, internetul) crează un limbaj nou care se îmbunătățește zi de zi; conectarea globală sau globalizarea ne supune la o schimbare continuă și accelerată iar sistemele din jur sunt nevoite să țină pasul din motive de competitivitate.

În urma acestei analiza s-a creat o listă cu o serie de aptitudini care vor fi căutate în viitor pe piața muncii:

  • capacitatea de a înțelege subiectul discutat și de a face corelări cu alte informații pe care le deținem,
  • abilitatea de a te conecta și de a te integra într-un grup, aspect care este posibil doar prin comunicare,
  • capacitatea de a te adapta la sarcini diferite și de a găsi soluții chiar dacă acestea nu fac parte neapărat din domeniul studiat de către tine,
  • abilitatea de a convinge prin transformarea și adaptarea informației și a datelor de care dispui, ținând cont permanent de grupul țintă,
  • abilitatea de a filtra informația cu adevărat utilă,
  • abilitatea de a lucra și de a fi eficient chiar și în cadrul unei echipe virtuale.

Observăm așadar faptul că la baza acestor aptitudini stă comunicare corectă, eficientă și la timp iar în prezent, trebuie să recunoaște, puțini sunt cei care sunt capabili să comunice corect din toate punctele de vedere. Acesta este și unul dintre motivele pentru care strategiile de comunicare se dezvoltă zi de zi. Oamenii se schimbă, sistemele din jurul nostru evoluează iar noi nu suntem niciodată pregătiți în totalitate să comunicăm după noile standarde.

În ceea ce privește topul job-urilor de viitor, trebuie să ținem neapărat cont de minusurile pe care societățile le au în prezent. Pe lângă faptul că avem o mare problemă atunci când vine vorba de comunicare, trebuie să ne îndreptăm atenția și asupra felului în care distrugem mediul înconjurător.

Fie că este vorba de comunicarea dintre companii și public (PR & Marketing), de comunicarea politică (Științe politice și administrative), de abilitatea de a comunica în cât mai multe limbi (Litere/Filologie), de comunicarea dintre angajați și angajatori (Resurse Umane) sau de persuasiune prin comunicare (Vânzări, Științe Politice, Lobby etc.), vorbim despre sectoare de activitate care au la bază o resursă ce nu va putea fi înlocuită de tehnologie. Evident, lista poate continua la nesfârșit deoarece în prezent există o paletă extrem de largă de domenii în care este nevoie de comunicare.

În încercarea de a îmbina pasiunile noastre cu cerințele pieței, este foarte posibil să întâlnim momente în care vom eșua sau în care vom simți că nimeni nu apreciază munca noastră. Ce este cel mai important este să știm să ne adaptăm și să ne scoatem în evidență calitățile iar atunci când simțim că tehnologia nu mai este de partea noastră și că ne înstrăinează ori nu aduce efectele dorite, să ne întoarcem la componenta de bază de la care au plecat toate celelalte: comunicarea.



Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Site creat de