Ce va face copilul meu mâine? Aceasta este una dintre întrebările pe care și le pun frecvent părinții, iar frământările lor se accentuează în momentul în care copiii termină gimnaziul. Aceasta este și întrebarea la care vor încerca să dea răspuns organizatorii Târgului de Meserii, împreună cu invitații lor, în cadrul unei dezbateri publice care va avea loc joi, 28 septembrie, de la ora 16.30, la Cluj Arena, etaj 1.
Dezbaterea va trage practic concluziile unei zile care stă sub semnul descoperirii „Soluțiilor pentru viitorul tău!”, adică a celor care își doresc, se gândesc, sau, dimpotrivă, nu au habar că ar putea să opteze pentru învățământul tehnic și profesional.
Organizat de Clubul Francofon de Afaceri din Cluj, între orele 10:00 și 18:00, la Cluj Arena, Târgul de Meserii aduce laolaltă oferta educațională în domeniu cu cererea practică, reală, din companiile din regiune, îi pune în contact direct pe angajat și angajator, pe firmă cu viitorul absolvent de studii tehnice/profesionale.
Pe lângă cele două categorii de public, Târgul de Meserii își propune să fie o sursă de informație, de inspirație și de convingere pentru o a treia categorie de public, care este, de multe ori, liantul între celelalte două: părinții. Astfel, ei vor avea ocazia să se convingă de avantajele absolvirii de către copiii lor, a unei forme de învățământ vocațional.
„Deziderabilitatea socială este unul dintre aspectele care, de multe ori, îi determină pe părinți să aleagă pentru copiii lor studiile universitare. Mai exact, societatea valorizează, mai degrabă, un absolvent de facultate decât un bun profesionist. Și, uite așa, avem pe piața muncii multe diplome, dar puțini specialiști. Astfel, cu certitudine, o nouă perspectivă cu privire la a învăța o meserie este mai mult decât binevenită, dar cred că ar fi util ca aceasta să fie însoțită de o popularizare în rândul părinților de adolescenți, a importanței descoperirii vocaționale.
Părinții sunt ca o hartă pentru copiii lor: e important să îi ghideze, dar nu e nevoie să le arate drumul. La fel este și în ceea ce privește meseria: e important să îi susțină în alegerile lor, nu să le impună o profesie”, spune psiholog dr. Raluca Anton.
De acord sunt și sociologii, care dau însă vina și pe istoricul profesional al părinților, dar și pe lipsa de implicare a cadrelor didactice. Acestea sunt o parte din concluziile unei cercetări derulate în ultimii doi ani în 30 de școli profesionale, de către o echipă de la Universitatea Babeș Bolyai, din Cluj-Napoca. Ei au intervievat deopotrivă elevi, cadre didactice, inspectori școlari și angajatori. Proiectul, finanțat prin grant de la Ministerul Educației, a avut drept scop înțelegerea felului în care se raportează la muncă, inclusiv la antreprenoriat, tinerii din învățământul vocațional.
„Echipa proiectului PASIM (un acronim pentru: Perspectivele tinerilor asupra schimbărilor intervenite în natura și semnificația muncii) a desfășurat interviuri și focus grupuri cu peste 250 de elevi din învățământul profesional. Majoritatea au ajuns în școala profesională cu o foarte vagă imagine despre ce presupune meseria, cu un mare deficit de imagine și fără modele de reușită. Istoria profesională a părinților e, de multe ori, discontinuă, marcată de șomaj, migrație și munci precare, unde identitatea profesională e incertă. De aici, dificultatea de a sprijini copiii în a face alegeri informate.
Liceele tehnologice reușesc, de multe ori, să construiască o atitudine pozitivă față de învățământul profesional. Reușita lor depinde, însă, mai mult de implicarea personală a cadrelor didactice, decât de structuri care să faciliteze acest process. De exemplu: dotări vechi, manuale depășite la disciplinele de specialitate și inexistente la materiile de cultură generală, absența olimpiadelor pentru învațământul tehnic și a altor forme de validare socială importante pentru tineri”, spune conf. univ. Maria-Carmen Pantea, sociolog, profesor asociat la Universitatea Babeș Bolyai, coordonator al proiectului PASIM.
Rezultatele complete ale cercetării vor prezentate în cadrul dezbaterii „Ce va face copilul meu mâine?”.
Un model de reușită este Adi Hădean, a cărui reorientare profesională a reprezentat calea către descoperire și satisfacție personală, dar și o poveste de succes la nivel internațional.
”Suntem în plină criză de personal în industria de ospitalitate și, ca din orice criză, apare și o mare șansă. Susțin de câțiva ani o școală de bucătari pentru copii care nu-și permit să-și susțină singuri studiile și vă zic sigur că avem speranțe. Copiii aceștia ai mei gătesc la finalul unui an de școală mai bine ca mulți bucătari cu ștate vechi și, cel mai important, sunt curioși și vor să învețe și mai mult. De fapt, despre asta este o meserie, nu despre o diplomă. Sigur, contează și ea, dar contează dacă în spatele ei este suficient de multă curiozitate, ambiție și dorință de progres. E loc de mai bine, doar trebuie să avem ce pune în el”, spune Adi Hădean. El le va împărtăși sfaturi practice tinerilor care vor fi prezenți la atelierele experimentale organizate în cadrul Târgului de Meserii, între orele 10:00 și 13:00 și va participa, de asemenea, și la conferința de presă.
PROGRAMUL Târgului de Meserii:
10:00 – 10:30 – Conferință de presă
10:30 – 11:00 – Deschidere cu vizitare de stand-uri și ateliere
10:30 – 13:00 – Ateliere experimentale adresate copiilor/elevilor (I)
13:00 – 14:00 – Prânz
14:00 – 16:30 – Ateliere experimentale (II)
16:30 – 18:00 – Dezbatere cu tema „Ce va face copilul meu mâine?” – adresată profesorilor și părinților, moderator: Andreea Pietroșel (RFI România)
Evenimentul este organizat cu susţinerea Primăriei Cluj-Napoca, a Inspectoratului Şcolar Județean Cluj și în parteneriat cu: Inspectoratul Teritorial de Muncă- ITM Cluj, CCIFER – Camera de Comerț și Industrie Franco-Română, DWNT – Clubul Oamenilor de Afaceri de Limba Germană din Transilvania de Nord, BEROBA – Asociația Româno-Belgiană a Oamenilor de Afaceri, Consulatul General al Ungariei la Cluj-Napoca, Consulatul Onorific al Suediei la Cluj-Napoca.