Social & Cultura

Cum funcționează frâna cu tambur?

Cum funcționează frâna cu tambur?

Frânele cu tambur sunt de obicei folosite pe puntea spate a unei mașini și formează o parte importantă a sistemului dumneavoastră de frânare. Deși funcționează puțin diferit față de o frână cu disc din spate – au același scop. Fără ele, mașina ta nu s-ar putea opri!

În acest articol, vom discuta tot ce trebuie să știți despre frânele cu tambur. Vom acoperi ceea ce sunt, cum funcționează și, de asemenea, ce ar trebui să faceți pentru a vă menține frânele cu tambur în stare perfectă.

Acest articol conține:

  • Ce sunt frânele cu tambur?
  • Cele 3 tipuri diferite de frâne cu tambur
  • Ce ar trebui să verifice mecanicul dvs. să vă mențină frânele cu tambur în stare bună?
  • De ce este important să întreținem regulat frana cu tambur?
  • Cele mai frecvențe cinci probleme de frânare
  • Cum să vă reparați frânele cu tambur

Ce sunt frânele cu tambur?

O frână cu tambur este un tip de frână utilizat în multe vehicule – în special frâne din spate.

Utilizează frecarea generată de plăcuțele de frână atunci când se freacă de un tambur de frână rotativ în formă de cilindru. Această frecare transformă energia cinetică în energie termică și decelerează vehiculul.

Este important de reținut că întregul ansamblu de frână cu tambur este de obicei montat pe placă din spate a roții și nu se rotește cu placă de spate.

Care sunt principalele componente ale frânelor cu tambur?

Să ne uităm la diferitele componente ale frânei cu tambur:

1.   Tambur de frana

Tamburele de frână sunt discuri metalice mari din fontă sau aluminiu care sunt prinse cu șuruburi pe butucul roții.  Se rotesc împreună cu butucul și formează o pereche de frecare cu saboții de frână cu tambur pentru a încetini mașina.

2.   Saboți de frână

Sabotul de frana sau plăcuță de frână este o piesă de metal curbată montată pe roată din spate.  Aceste plăcuțe conțin material de frecare în interiorul garniturii de frana care împinge tamburul de frână pentru a opri vehiculul.

3.   Cilindru roată

Cilindrul roții al sistemului dvs. de frânare conține un piston care se mișcă spre exterior când frânele sunt aplicate.  Forța pistolului împinge sabotul de frana spre exterior și decelerează vehiculul.

4.   Arc de întoarcere sau retractare

Un arc de întoarcere sau de retragere trage saboții de frână departe de suprafața de frecare a tamburului atunci când eliberați pedala de frână.

5.   Autoajustator

Sistemul de reglare automată menține spațiul minim dintre sabotul de frână și tambur pentru a evita contactul unul cu celălalt.

frana tambur

Ilustrație a frânei cu tambur preluată de pe autopieseonline24.ro

Cum funcționează o frână cu tambur?

Când apăsați pedala de frână, cilindrul principal își comprimă lichidul, iar pistonul cilindrului roții se extinde în exterior.  Mișcarea spre exterior a pistonului forțează sabotul de frână să apese pe tamburul de frână.

La fel cum căptușeala sabotului de frână atinge suprafața interioară a tamburului, mișcarea roții se reduce și vehiculul se oprește.

Când luați piciorul de pe pedala de frână, arcurile de retragere trag sabotul de frână spre interior – eliminând contactul dintre garnitura de frână cu tambur și saboți.

Cele 3 tipuri diferite de frâne cu tambur

Iată cele trei tipuri principale de frâne cu tambur care sunt folosite astăzi:

1.   Frâne mecanice cu tambur

Acestea sunt utilizate în principal la vehiculele cu două roți. La frânele mecanice, când apăsați pedala de frână, camera de frână se rotește, împingând sabotul de frana în afară și frecându-l de tambur.

Frecarea dintre garniturile de frână și tambur încetinește rotația roții – oprind vehiculul. Când eliberați pedala de frână, arcul de frână se retrage și aduce sabotul de frana înapoi în poziția inițială.

2.   Frâne hidraulice cu tambur

Aceste frâne cu tambur funcționează prin presiunea hidraulică din sistemul dumneavoastră de frânare.

Când apăsați pedala de frână a vehiculului dumneavoastră, uleiul din cilindrul principal crește forța hidraulică trimisă la cilindrii roților.  Acest lucru forțează frâna spre exterior.

Apoi, pistonul cilindrului roții (în loc de came) împinge saboții de frână, iar frecarea generată de frecarea saboților de frână de tambur decelerează roată.

3.   Frâne cu tambur asistate pneumatice

Denumite și sisteme de frânare cu aer, acestea sunt similare cu frânele hidraulice, dar folosesc aer, în loc de lichid, în sistemul de frânare.

Aerul comprimat de înaltă presiune acționează un piston pneumatic și rotește came, ceea ce încetinește roată.

Aceste frâne se găsesc mai ales în vehiculele comerciale grele, cum ar fi camioanele grele, autobuzele, locomotivele de cale ferată etc., datorită puterii lor de oprire.

Sfat: Știați că există și diferite tipuri de plăcuțe de frână?  Consultați acest ghid despre plăcuțele de frână ceramice vs. semimetalice.

Ce ar trebui să verifice mecanicul dvs. să vă mențină frânele cu tambur în stare bună?

Tamburele de frână ale mașinii dvs. sunt de obicei construite pentru a rezista aproximativ 200.000 de mile.  Cu toate acestea, în unele cazuri, frânele cu tambur se pot uza mai devreme.  Dar nu vă faceți griji.

Iată câteva lucruri pe care mecanicul dumneavoastră ar putea trebui să le verifice pentru a se asigura că frana cu tambur rămâne funcțională:

1.   Material de frecare

Materialul de frecare de pe sabotul de frana se poate uza în timp și poate compromite eficiența frânei cu tambur.

De aceea, trebuie să solicitați un mecanic să le inspecteze în mod regulat și să nu așteptați până când sabotul de frână uzat începe să se frece de tamburul metalic.

2.   Lichidul de frână

Cunoscut și sub denumirea de lichid hidraulic, lichidul de frână este conducta pentru majoritatea proceselor din sistemul de frânare al vehiculului dumneavoastră.  Fără el, frânele dumneavoastră nu ar putea genera presiunea hidraulică și forța de frânare necesare pentru a vă opri mașina.

Adesea, presiunea hidraulică din sistemul dumneavoastră de frână cu tambur poate fi compromisă de fiecare dată când există o scurgere de lichid de frână în:

  • Cilindrul principal
  • Rezervor lichid de frana
  • Cilindri roți
  • Conducte de frână sau
  • Furtunuri de frana

În plus, dacă se adună umiditate în lichid sau dacă se intră în interiorul contaminanților, aceasta se poate contamina – afectând capacitatea frânelor cu tambur din spate de a funcționa eficient.

De aceea, este întotdeauna o idee bună să vă verificați (sau să schimbați) lichidul de frână cel puțin o dată pe an.

3.   Sigilii

Cunoscute și sub numele de inele de cauciuc, garniturile îndeplinesc două funcții:

  • Ele împiedică scurgerea lichidului de frână hidraulic din etrier
  • Ele protejează fluidul împotriva umezelii și a contaminanților

Dacă garniturile dvs. sunt deteriorate, este posibil să vă confruntați cu o scurgere de lichid de frână sau să aveți lichid contaminat – ambele pot face ca frâna să se estompeze.

4.   Furtunuri

Furtunul de frână transportă lichidul de frână de la conducta de frana la etrierul de frână din roată.

Ele sunt supuse unei presiuni și flexii constante, permițând cilindrilor și etrierelor roților să se miște în sus și în jos cu cadrul vehiculului.  Cu toate acestea, în timp, furtunurile de frână se pot uza.

Pot dezvolta crăpături, rupturi sau chiar fire de agățat libere, toate acestea slăbind furtunul și capacitatea acestuia de a menține presiunea.  Acest lucru, la rândul său, îl face mai susceptibil la dezvoltarea scurgerilor.

5.   Cizme de praf

Componentele dumneavoastră de frână sunt expuse în mod constant la resturile de drum și la praful de frână.

Capcanele de praf împiedică pătrunderea murdăriei și a altor contaminanți în pistonul etrierului.

Dacă cizmele sunt deteriorate și nu își pot face treaba, pistonul tău de frână se blochează.  Acest lucru are ca rezultat frânele cu tambur din spate uzate – care nu pot funcționa eficient.

De ce este important să întreținem regulat frâna cu tambur?

Fiecare proprietar de vehicul trebuie să aibă mașina întreținută în mod regulat.  Acest lucru vă ajută să vă asigurați că toate componentele vehiculului dumneavoastră funcționează corect.  Unul dintre lucrurile pe care un departament de service le va verifica atunci când vă aduceți mașina este starea frânelor.  A avea plăcuțe și pantofi de frână uzate nu numai că poate provoca deteriorarea mașinii, ci poate deveni și foarte periculos.

Starea plăcuțelor de frână și a saboților de frână ale unei mașini sunt uneori uitate de mulți proprietari de mașini.  Cu toate acestea, dacă plăcuțele tale de frână devin prea uzate, poate duce la defectarea întregului tău sistem de frânare, ceea ce poate fi periculos și ajunge să te coste mulți bani pe termen lung.  Schimbarea regulată a plăcuțelor și a saboților de frână este rapid și ieftin.  Dacă nu ești sigur dacă plăcuțele și saboții tăi de frână sunt în stare bună, există câteva semne de avertizare pe care le poți căuta.

Cele mai frecvențe cinci probleme de frânare

  • Pedala de frână moale
  • O mașină trage într-o parte
  • Volanul se scutură când frânele sunt aplicate
  • Pedala de frână pulsa în sus și-n jos
  • Întreaga mașină se scutură când frânele sunt aplicate

Cum să vă reparați frânele cu tambur

Dacă vă confruntați cu probleme cu frâna cu tambur, este întotdeauna mai sigur să vă duceți mașina la un atelier de reparații sau să sunați la un mecanic mobil pentru a veni, dacă nu aveți timp să vă duceți vehiculul la un garaj.

De ce?

Frânele sunt extrem de esențiale pentru siguranța vehiculului dvs. și nu vă puteți permite să faceți compromisuri cu privire la calitatea înlocuitorilor dvs.

Cu toate acestea, atunci când angajați un mecanic, asigurați-vă că:

  • Utilizați numai piese de schimb și unelte de calitate superioară
  • Sunt certificate ASE
  • Oferiți o garanție de service


Lasă un răspuns

Site creat de