Din Oras

Garajele „Ceaușiste” din Cluj-Napoca (FOTO)

garaje cluj napoca 2018

Încă din primul mandat al său, primarul Clujului, Emil Boc, promitea o schimbare avantajoasă, care putea acoperi cel puțin două probleme cu care orașul se confruntă. 

Propunerea sa de a desființa garajele vechi, atrage dupa sine și crearea mai multor locuri de parcare, care cel mai probabil ar fi decongestionat trotuarele de mașini parcate ilegal. Tot în acest fel, s-ar fi creat mai multe spații verzi și locuri de joacă printre blocuri, care ici-colo lipsesc.

 Zis și făcut, doar că până la făcut mai e cale lungă

După cum spunea și proverbul: „vorba multă, sărăcia omului”, pe politicieni nu îi doare gura să promită, fără să se asigure că ceea ce promit este și viabil. La fel se întâmplă și cu propunerea făcută de primar, care s-a lovit în primul rând de probleme de proprietate asupra terenurilor dintre blocuri pe care s-au ridicat garajele ceaușiste. Majoritatea acestor terenuri au fost revendicate prin prisma diverselor legi ale retrogradării intrate în vigoare după 1989.

Potrivit site-ului clujust.ro, „Vasile Hoda, Ileana Bojan, Viorica Ilea sunt proprietari de terenuri care s-au judecat cu Comisia Locala pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor Cluj-Napoca și au câștigat” , dar și cazul desbaguburilor materiale și al daunelor morale  „reclamanții Radu și Ana Felecan și-au primit înapoi cu întârziere un teren de 500 mp de pe strada Pata, raportat la legea 10/2001. Instanța a considerat justificată cererea celor doi, reținându-se culpa autorității locale în întârzierea predării imobilului, imposibilitatea intrării reclamanților în posesia terenului producându-le acestora, pe lângă prejudiciul material constând în lipsa de folosință, și un prejudiciu moral constând în stresul emoțional produs de nenumăratele demersuri efectuate în fața autorităților în vederea dobândirii bunului lor, așa cum reiese din memoriile depuse la dosarul cauzei”.

Lovindu-se de această problemă, și stagnând de o perioadă îndelungată, propunerea facută de edil a rămas doar în stadiul de promisiune, iar clujenii au rămas cu ochii în soare. Mai interesant este faptul că primarul Emil Boc alege să păstreze liniștea, în loc să dezgroape adevărul cu privire la acest proiect, aruncându-l pe masă la începutul fiecărui mandat.

Problema garajelor vechi încă a rămas în discuție, însă câteva obstacole împiedică demersul proiectului pe care primarul Emil Boc îl are în plan încă din anul 2015. Idea principală de a demola garajele vechi și inestetice în schimbul parking-urilor auto încânta și nu prea clujenii care dețin astfel de proprietăți.

Această decizie de a îmbunătăți aspectul orașului are părți pro si contra. Fostă Capitala Europeană a Tineretului, este de la sine înțeles că orașul Cluj-Napoca va evolua constant, din toate punctele de vedere, mai ales cel infrastructural. Așadar, primarul Emil Boc a început în 2015 o idee care nu avea să se termine doar la stagiul de proiect pe hârtie. Împins și de nemulțumirea locatarilor care nu dețin astfel de garaje, edilul a decis că demolarea lor, și construirea unor parking-uri auto sau a unor locuri de parcare va remedia situația din ambele părți.

Însă ce e frumos, nu e nici tocmai ușor de obținut, iar probleme nu încetează să apară. Primarul a declarat că în 2015 nu va fi demolat nici un garaj, deoarece se apropia anul electoral 2016, unde acesta țintea la un alt mandat de primar. Pe lângă aceasta, mai exista si problema juridică a terenurilor pe care au fost ridicate garajele. Mulți clujeni se confruntă cu această problemă, deținerea garajelor, dar nu și deținerea terenului de sub acestea. Aici se ridică un semn de întrebare.

Dacă primarul promite celor care dețin aceste proprietăți un loc asigurat în noile parking-uri, atunci celor care nu dețin nici un act care să dovedească că pe lângă garaj, și terenul de sub acesta le aparține, ce le este promis? Probabil asta este și una dintre problemele care îl împiedică pe Emil Boc să grăbească începerea demolărilor.

Totuși există și o parte bună în toată această idee. Nu doar că va schimba Clujul din punct de vedere arhitectural, dar va și închide nemulțumirea celor care contestă că garajele nu sunt folosite în scopul lor, ci pe post de ”cămară„ sau depozit.


Material realizat de Adrian Bota

 



Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Site creat de