Social & Cultura

Mai citesc oamenii la fel de mult? Cum se reflectă acest obicei în vânzările online?

Mai citesc oamenii

Lumea se schimbă cu o viteză amețitoare, iar acest fenomen se reflectă direct în obiceiurile noastre de zi cu zi. Odată cu accesul instantaneu la informații, Internetul, smartphone-urile și alte tehnologii digitale au creat o lume în care răspunsurile la orice întrebări am avea se află doar la un click distanță.

În trecut, lectura era un ritual aproape sacru. Oamenii își dedicau timp pentru a se cufunda în paginile unei povești sau pentru a-și lărgi orizonturile prin intermediul autorilor din toate colțurile lumii. Cititul nu era doar un mijloc de informare, ci o experiență personală profundă, o conversație între cititor și autor.

Însă astăzi, când întreaga planetă este dornică doar de viteză, cât de mult timp mai dedicăm acestei activități reflexive și intime? Mai sunt oamenii dispuși să investească ore întregi pentru a parcurge un roman când alternativele mai rapide și mai accesibile sunt la îndemână?

Trecerea de la cartea în format fizic la varianta electronică: adaptare sau declin?

În anii 2000, apariția e-readerelor și a tabletelor au promis o revoluție asupra modului în care citim – de atunci avem mereu cu noi sute de cărți într-un dispozitiv compact. Amazon, prin Kindle, și alte platforme similare au făcut lectura digitală accesibilă pentru milioane de oameni; deși fenomenul ar fi trebuit să ducă la o creștere a dorinței de lectură, statisticile din ultimii ani arată că lucrurile stau destul de diferit.

Vânzările de cărți electronice au crescut considerabil la început, dar în prezent piața s-a stabilizat. Se pare că mulți cititori preferă în continuare senzația unei cărți fizice, mirosul cernelii tipărite și satisfacția de a întoarce o pagină reală, nu virtuală. În plus, lectura pe dispozitive electronice este obositoare pentru ochi, mai ales pentru cei care deja își petrec ore întregi în fața unui ecran la locul de muncă.

Tinerii și lectura

Mulți dintre tinerii Millennials și Generația Z s-au născut în vremuri aproape complet digitale, dar nu trebuie să presupunem greșit că tinerii nu mai citesc. De fapt, un număr surprinzător de mare de adolescenți și tineri adulți își exprimă interesul pentru cărți, în special prin Instagram, TikTok (unde #BookTok a devenit o comunitate extrem de populară) și alte rețele sociale dedicate pasionaților de literatură.

Dar ceea ce s-a schimbat semnificativ este modul în care generațiile tinere consumă și accesează cărțile. În loc să meargă la librării sau biblioteci, mulți preferă să-și achiziționeze sau să împrumute cărți online. Obiceiul este facilitat de platformele de comerț electronic, dar și de aplicațiile pe mobil, care le oferă acces instantaneu la o gamă largă de titluri. În plus, audiobook-urile au devenit o opțiune din ce în ce mai populară, oferindu-le oamenilor ocupați posibilitatea de a ”citi” în timp ce sau în trafic sau fac sport.

Impactul vânzărilor online asupra industriei de carte

Odată cu apariția internetului și a platformelor de comerț electronic, librăriile clasice au fost forțate să se reinventeze sau chiar au dispărut, în timp ce vânzările online au devenit standardul în industrie.

Unul dintre cele mai vizibile efecte ale vânzărilor online asupra industriei de carte a fost facilitarea accesului la literatură. Înainte cititorii erau limitați la oferta librăriilor sau la colecțiile disponibile în biblioteci. Cărțile rare sau mai puțin cunoscute erau greu de găsit, iar cei care locuiau în zonele rurale sau izolate aveau acces limitat la noi apariții. Cititorii de acum pot să comande titluri internaționale, bestsellere sau lucrări de nișă, având certitudinea că acestea vor fi livrate rapid și intacte, grație gamei variate de cutii pentru cărți disponibile.

Audiobook-urile reprezintă un alt progres adus de vânzările online. Audible și Scribd sunt platformele cele mai populare printre cititori, dat fiind faptul că sunt o bună ocazie de culturalizare chiar și când ești mereu pe fugă, faci exerciții fizice etc. Această tendință nu a făcut decât să diversifice modul în care percepem lectura, a extins piața și a atras o audiență care, poate, nu ar fi avut timp pentru lectura tradițională.

Image by freepik



Lasă un răspuns

Site creat de