Religie, evoluție, emancipare, contracepție, homosexualitate – toate sunt subiecte cu potențial exploziv în (M)ucenicul/ The Student, filmul lui Kirill Serebrennikov proiectat în premieră mondială la Festivalul de la Cannes și lansat de vineri, 31 martie, în cinematografele din România.
În prima săptămână, filmul poate fi văzut în cinematografe din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Brașov, Craiova, Pitești, Târgu Jiu, Oradea, Botoșani, Odobești, Deva, Iași, Baia Mare, Bistrița, Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Gura Humorului.
Filmul a avut parte de o primire entuziastă din partea criticii internaționale: „Cu camera lui agitată, dialogurile furtunoase și jocul volatil al actorilor, (M)ucenicul este cel mai captivant film rusesc de la Leviathan încoace”, îl descrie Financial Times.
Două viziuni diferite asupra lumii care se ciocnesc în film: cea seculară și cea religioasă. Ambele pot fi regăsite în societăți puternic polarizate, cum sunt cele din Rusia și România: „O parabolă întunecată despre fundamentalismul religios”, cum îl numește The Hollywood Reporter, (M)ucenicul a obținut la Cannes Premiul François Chalais, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului, într-un an în care dezbaterile despre fenomenul global al fanatismului religios au luat amploare. Perioada coincide cu cea în care Biserica Ortodoxă din Rusia, sub regimul lui Vladimir Putin, capătă din ce în ce mai multă influență în societate.
„Adaptând o piesă germană scrisă de Marius von Mayenburg, Kirill Serebrennikov regizează un studiu de caz tulburător despre un adolescent creștin în epoca lui Putin, la rândul lui creștin ortodox”, comentează Chigaco Times. Piesa de teatru Martyr a avut cronici excelente în marile publicații și a fost montată inclusiv în România.
Veniamin, un adolescent cuprins de o criză mistică, își confruntă mama, colegii și profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? Chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluției la ora de științe? Adulții sunt copleșiți de certitudinile pe care tânărul le strigă invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena, profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.
Actorii Petr Skvortsov și Victoria Isakova, în rolurile lui Veniamin și Elena, au fost remarcați de critica internațională pentru interpretările lor puternice. Imaginea este semnată de directorul de imagine Vladislav Opelyants, un colaborator al celebrului regizor rus Nikita Mihalkov.
„Indiferent dacă ești credincios, ateu sau undeva între, (M)ucenicul te captivează cu totul și te pune pe gânduri”, scrie Filmlink.
Regizor de teatru, film și televiziune, Kirill Serebrennikov (n. 1969) a absolvit cu onoruri fizica, în 1992, la Universitatea de Stat Rostov din Rusia. În 2008, a inițiat un curs experimental de regie și actori la Școala de Artă Teatrală din Moscova, care a devenit, patru ani mai târziu, Studio Seven. Din 2012, Kirill Serebrennikov este director artistic al Gogol Center din Moscova. A câștigat numeroase premii în teatru, film și televiziune. (M)ucenicul este al patrulea său lungmetraj, după Playing the Victim (2006, Marele Premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival și Rome Film Festival), Yury’s Day (Competiție Locarno IFF, 2008) și Betrayal (Competiție, Festivalul de la Veneția, 2012), filmul care i-a adus recunoașterea internațională.