În perioada 17 iulie-20 august, clujenii pot propune proiecte pentru orașul lor. Proiectele care obțin cel mai mare număr de voturi vor fi implementate de către Primăria Cluj-Napoca începând cu anul 2018.
Este primul proces de Bugetare participativă online din România, prin care municipalitatea urmărește implicarea directă în luarea deciziilor privind proiectele orașului a tuturor celor care locuiesc, muncesc sau studiază în Cluj-Napoca și au cel puțin 18 ani.
Primăria Cluj-Napoca le propune clujenilor implicarea activă în procesul de luare a deciziilor în ceea ce privește viitoarele proiecte ale municipalității. Acest demers se concretizează prin intermediul procesului de Bugetare participativă, prin care cetățenii sunt invitați să participe la o acțiune democratică de deliberare și decizie pentru stabilirea modalității optime de cheltuire a unei părți din bugetul local. Acest proces este o continuare a proiectului pilot de bugetare participativă realizat în 2013 în cel mai mare cartier al Clujului, Mănăștur și a procesului participativ pentru tineret desfășurat în anul 2015, Com’On Cluj-Napoca.
Începând de astăzi, 17 iulie 2017, toți cei care locuiesc, muncesc sau studiază în Cluj-Napoca şi au împlinit vârsta de 18 ani, au ocazia să-și asume rolul de participant activ în definirea şi abordarea problemelor orașului, implicându-se în procesul de bugetare participativă prin intermediul platformei www.bugetareparticipativa.ro.
Propunerile de proiecte trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii:
- Alei, trotuare şi zone pietonale;
- Mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei;
- Spații verzi și locuri de joacă;
- Amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public etc.);
- Infrastructură educațională și culturală;
- Oraşul digital.
Bugetarea participativă organizată în Municipiul Cluj-Napoca în cursul anului 2017 cuprinde următoarele etape:
- Înregistrarea participanţilor: înregistrarea se face pe platforma online www.bugetareparticipativa.ro, adaptată pentru dispozitivele mobile. Înregistrarea este obligatorie pentru a putea trimite propuneri de proiecte sau pentru a putea vota.
- Depunerea propunerilor de proiecte: fiecare cetățean poate formula una sau mai multe propuneri de proiecte (câte un proiect pentru fiecare domeniu) prin intermediul platformei www.bugetareparticipativa.ro. Valoarea maximă a bugetului estimat pentru fiecare proiect este de 150.000 Euro (inclusiv TVA).
- Analiza tehnică şi legală a proiectelor de către municipalitate: propunerile de proiecte vor face obiectul unei analize tehnice şi legale ce va fi realizată de către departamentele din cadrul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca. În urma acestei verificări, se va stabili lista proiectelor care sunt eligibile. Fiecare persoană al cărei proiect a fost declarat neeligibil poate să primească, la cerere, un răspuns scris cuprinzând motivele pentru care propunerea a fost declarată neeligibilă. Toate proiectele declarate eligibile urmează să fie supuse votului cetăţenilor.
- Votul cetăţenilor: votul are loc în două etape distincte, iar acţiunile necesare pentru implementarea proiectelor care obțin cel mai mare număr de voturi urmează să fie cuprinse în bugetul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.
Calendarul propus este următorul:
17 iulie – 20 august – depunere proiecte;
21 august – 1 octombrie – analiză proiecte;
2 octombrie – 22 octombrie – prima etapă de vot;
23 octombrie – 29 octombrie – validare vot I;
30 octombrie – 19 noiembrie – a doua etapă de vot;
20 noiembrie – 26 noiembrie – validare vot II;
27 noiembrie – afişare rezultate finale.
Pot fi înscrise propuneri de proiecte online, pe platforma www.bugetareparticipativa.ro.
Persoanele care nu au acces la internet vor putea înscrie propuneri de proiecte, în perioada 17 iulie-20 august, cu sprijinul Primăriei. La Centrul de Cultură Urbană Casino va fi amenajat un birou unde, în fiecare zi lucrătoare din perioada de depunere, între orele 13.00-17.00, doi funcționari ai Primăriei vor ajuta cetățenii să depună proiecte pe platformă și vor oferi informațiile necesare.
Vor fi luate în considerare doar propunerile care sunt depuse prin intermediul platformei www.bugetareparticipativa.ro.
Bugetarea participativă are următoarele obiective:
- Creşterea nivelului de dialog şi de colaborare dintre cetăţeni şi administraţia publică.
- Ajustarea politicilor publice la nevoile și așteptările cetăţenilor, pentru a îmbunătăți calitatea vieții în Municipiul Cluj-Napoca.
- Creşterea gradului de asumare şi co-creare a procesului de dezvoltare urbană de către cetăţeni.
- Consolidarea democraţiei prin participarea cetăţenilor la un exerciţiu de luare a unor decizii ce privesc întreaga comunitate.
- Creșterea transparenței activității administraţiei publice locale.
Propunerile de proiecte depuse trebuie să îndeplinească criteriile stabilite prin Regulamentul procesului de bugetare participativă, disponibil integral pe platformă.
Analiza tehnică şi juridică a propunerilor este realizată de către Primăria Municipiului Cluj-Napoca, ale cărei servicii verifică conformitatea acestora cu standardele Regulamentului şi cu alte reglementări legale în vigoare. Propunerile care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pot suferi ajustări tehnice din partea Primăriei Municipiului Cluj-Napoca, dacă este necesar. Similitudinea conținutului propunerilor sau proximitatea spațială a acestora poate duce la integrarea diferitelor propuneri într-un singur proiect.
Alegerea proiectelor
Votul asupra proiectelor are loc online, pe platforma bugetării participative www.bugetareparticipativa.ro , în două etape distincte:
- În prima etapă de vot, fiecare cetățean înscris pe platforma bugetării participative poate alege 6 proiecte (câte unul pentru fiecare dintre cele șase domenii stabilite). În această etapă, se vor selecta maxim 30 proiecte, primele trei proiecte clasate în funcție de numărul de voturi din fiecare domeniu vor intra automat în a doua etapă de vot, iar celelalte în funcție de numărul de voturi, indiferent de categoria din care fac parte.
- În a doua etapă de vot, fiecare cetățean poate alege un singur proiect din cele maxim 30 stabilite în prima etapă.
La finalul celei de a doua etape de vot, vor fi selectate 15 proiecte. Primul proiect din fiecare domeniu clasat în funcție de numărul de voturi va fi selectat automat, iar restul proiectelor vor fi selectate în ordinea numărului de voturi, indiferent de domeniul din care fac parte.
Eventualele modificări ale calendarului procesului de bugetare participativă vor fi publicate pe platforma www.bugetareparticipativa.ro.
Vor fi implementate, începând cu anul 2018, proiectele care obțin cel mai mare număr de voturi.
Pentru informații suplimentare cu privire la procesul de bugetare participativă :
- website : bugetareparticipativa.ro;
- email : bugetareparticipativa@primariaclujnapoca.ro;
- telefon : 0371 376 646 (de luni până vineri între orele 13.00-17.00)
- facebook: Bugetare participativa (http://fb.com/bugetareparticipativa).
Platforma www.bugetareparticipativa.ro este realizată pentru comunitatea clujeană de compania Evozon prin clusterul iTech by ARIES Transilvania.