Chiar dacă Internetul și Noile Media sunt blamate de părinți pentru faptul că le distrag atenția copiilor de la lecții și le ocupă toată ziua, specialiștii în educația copiilor afirmă că micuții nu trebuie îndepărtați de noile tehnologii, ci trebuie să găsim modalități eficiente de integrare a noilor media în educația lor.
În opinia acestora, gadgeturile de ultimă generație sunt componente de neseparat din viața unui copil și a unui adolescent și este foarte greu să le captezi atenția cu mijloacele clasice de învățare. În același timp, cea mai greșită strategie pe care o putem adopta este să le interzicem să le mai folosească sau să-i forțăm să aibă repulsie față de Noile Media.
Este vitală integrarea tehnologiei în educația modernă a copilului
Centrele internaționale au început deja să investească masiv în tehnologizarea educației copilului în România, iar Helen Doron English este unul dintre acestea. Unul dintre gadgetele-minune, folosite de micuții care învață limba engleză, este așa-zisa “realitate augmentată” (AR). Fiind cea mai recentă apariție în materie de New Media, realitatea virtuală animă, cu sunet și video, o imagine statică de pe o pagină clasică, prin scanarea acesteia cu ajutorul unei tablete sau a unui telefon inteligent. În acest mod, aplicația permite copilului să interacționeze cu materialul clasic de învățare, iar “cartea” îi răspunde, la propriu, cum se pronunță cuvintele în limba engleză, ajutându-l pe copil să învețe să vorbească această limbă cât mai corect. “Helen Doron English a venit cu aplicații interactive pentru copii – una dintre ele este realitatea augmentată, ce funcționează în scopul conceptului de învățare distractivă. Copiii învață cuvinte noi, învață să citească, să pronunțe corect, să formuleze enunțuri coerente, să se exprime natural în limba engleză, împreună cu personajele preferate din cadrul cursurilor. Motivația copilului de a învăța este esențială și este vitală integrarea elementelor media actuale în educația modernă”, explică Ștefania Filip, coordonatorul Centrului Helen Doron English. Mai mult decât atât, specialistul în educație consideră că la fel de importantă este păstrarea vie a motivației copilului de a învăța limba engleză, oferindu-i elemente specifice vârstei lui, și perioadei de dezvoltare în care se află Totodată, afirmă Ștefania Filip, asimilarea trebuie să vină natural, pe fundamentul unui copil dornic să învețe.
Noile tehnologii au efecte benefice pentru copii atunci când există scopuri productive, educative, complementare celor distractive
Referitor la modul în care trebuie să reacționeze un părinte sau un profesor atunci când vede un copil prea împătimit de noile tehnologii, dar pe care le folosește în alte scopuri decât educaționale, specialistul Ștefania Filip, consideră că aceștia trebuie să adopte o atitudine neutră și să ghideze copilul către alternative ale scopului primar (divertismentul) în care sunt folosite noile media. “Specificul perioadei actuale este integrarea accelerată a tehnologiei în viețile noastre. Acest fapt poate fi unul benefic, atunci când există deschidere către scopuri productive, educative, complementare celor distractive. Consider că este important să ne adaptăm prezentului tot mai tehnologizat, și să le oferim copiilor alternative în utilizarea noilor media, care să le sprijine dezvoltarea”, conchide specialistul în educație Ștefania Filip, coordonatorul Centrului Helen Doron English.