Important, Social & Cultura

Nutriționistul dietetician Luisa Florea din Cluj oferă sfaturi pentru o alimentație sănătoasă

Nutriționistul dietetician Luisa Florea din Cluj oferă sfaturi pentru o alimentație sănătoasă

Proverbul „Men sana in corpore sano” are o însemnătate foarte mare în viața fiecăruia dintre noi.

Trebuie să fim atenți la felul în care ne organizăm mesele zilnice, ce lichide consumăm și cum includem sportul în viața noastră. Odată neglijate aceste lucruri, ne vor afecta sănătatea și vom regreta că nu am învățat la timp cum să ne comportăm în ceea ce privește alimentația noastră.

Nutriționistul dietetician, Luisa Florea din Cluj-Napoca ne spune că este deosebit de important să avem grijă ce mâncăm, indiferent de vârstă, deoarece o alimentație echilibrată joacă un rol esențial în prevenția bolilor, iar mai târziu în prevenția apariției complicațiilor, odată ce boala este instalată.

În acest caz nu ne rămâne decât să fim atenți la felul în care ne organizăm mesele și ce tip de alimente includem în ele. Fiecare masă, în funcție de momentul zilei, trebuie să conțină caloriile necesare. Nu trebuie să exagerăm cu numărul de calorii pentru că va exista un dezechilibru, dar nici nu trebuie să ne lipsim de ele pentru că riscăm să ne simțim slăbiți și fără puteri.

„Legumele de sezon pregătite sub formă de salate, supe, ciorbe, sotte-uri sau murături de casă trebuie să existe la fiecare masă alături de proteine de calitate precum carnea, peștele, ouăle sau leguminoasele.”, spune Luisa Florea, nutriționist dietetician.

Pe lângă mâncare, trebuie să avem grijă și la felul în care ne hidratăm. Acest aspect este indispensabil vieții și dacă nu o facem la timp și într-un mod corect riscăm să ne confruntăm cu stresul, durerile de cap, dureri ale mușchilor sau să ne fie foame mai des și într-o formă mai accentuată.

„Hidratarea este unul dintre cele mai importante aspecte ale unui stil de viață sănătos. Dacă ești deshidratat poți avea dureri de cap, dureri musculare, o poftă de mâncare mai accentuată și o rezistență mai scăzută la stres. De aceea, eu ca dietetician pun accent pe o hidratare optimă și recomand să se includă zilnic 35 mililitri de lichide pe kilogram de corp. De exemplu, dacă acum ai 70 de kilograme, ai nevoie de 2,45 litri de lichide pe zi. Pe lângă apă, recomand hidratarea cu alimente precum ceaiurile și limonadele îndulcite cu ștevie, supele, ciorbele și siropurile fără zahăr.

Primele probleme care pot apărea se datorează deshidratării și sedentarismului, adică durerile de cap, durerile musculare, o poftă de mâncare mai accentuată și o rezistență scăzută la stres. Ca să rupem acest cerc vicios, se recomandă să încercăm să bem suficiente lichide (35 de mililitri pe kilogram de corp) și să facem minimum 10.000 de pași pe zi.”,  declară Luisa Florea.

Cine spune că nu putem avea o viață sănătoasă și dulce în același timp? Luisa Florea ne argumentează faptul că nu este necesar să eliminăm total zahărul din viața noastră, dar nici nu trebuie să exagerăm cu el. De asemenea, ne oferă alternative cu care putem înlocui zahărul și gustul dulce al alimentelor.

„Nu cred în soluțiile restrictive când vine vorba de o alimentație sănătoasă, deoarece nu sunt realiste pe termen lung. Zahărul poate face parte din viața noastră fără să îl vedem ca pe un ingredient interzis, atâta timp cât reușim să păstrăm cantitatea în limite normale. Pentru un adult sănătos se recomandă ca zahărul adăugat să nu depășească 25 de grame pe zi, adică cinci lingurițe.

Zahărul adăugat include și mierea, siropul de agave, siropul de arțar sau zahărul de cocos, care sunt considerate variante mai sănătoase. Zahărul care se află în mod natural în alimente, precum zahărul din fructe sau lactate nu intră la zahăr adăugat. Este recomandat să consumi fructele ca atare, nu sub formă de sucuri naturale sau fresh-uri”.

Pentru a ne face o imagine cu privire la cum trebuie să arate masa noastră într-o zi obișnuită, Luisa Florea ne-a pregătit un mod în care ne putem organiza felul în care ne alimentăm să fie unul corect și pentru a rămâne sănătoși în continuare. Nutriționistul nostru dietetician a găsit și o alternativă pentru persoanele care sar cea mai importantă masă zilei, micul dejun.

„Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei și îți determină productivitatea. Dacă ești obișnuit să sari peste micul dejun pentru că nu ți-e foame dimineața, există o soluție. Decalează orarul meselor astfel încât să începi tot cu micul dejun chiar dacă este mai târziu. Dacă sari peste micul dejun riști să te apuce pofta de dulciuri sau ronțăieli în cursul după-amiezii și să continui să ronțăi și seara după cină.

Fiecare masă principală trebuie să conțină legume de sezon însoțite de proteine precum carnea, peștele, ouăle sau leguminoasele. La micul dejun și prânz se recomandă ca ¼ din farfurie să conțină carbohidrați complecși cu absorbție lentă precum pâine integrală, fulgi de ovăz, orez integral, mămăligă sau quinoa”.

Să nu uităm că și sportul joacă un rol important în viața noastră și fără el nu am putea considera că ducem un stil de viață sănătos, doar prin alimentație. Chiar dacă nu avem probleme cu supraponderabilitatea, este esențial să includem sportul în traiul nostru zilnic.

„Sportul ne ajută să ne menținem greutatea, să ne tonifiem și să avem o stare generală mai bună. În perioada de slăbire, sportul contribuie la 20%, în timp ce alimentația reprezintă 80%. De multe ori oamenii cred că sportul poate compensa atunci când au o alimentație dezechilibrată. De aceea, este important ca atunci când vrei să slăbești sănătos să apelezi la un specialist și anume un nutriționist dietetician licențiat.

Pe lângă cei 10.000 de pași pe zi, se recomandă de minimum trei ori pe săptămâna activitate fizică de intensitate moderată, cu durata de 50 de minute pe ședință. Chiar dacă sălile de sport sunt încă închise în această perioadă, există antrenori personali care țin ședințele de sport în aer liber sau ai posibilitatea să te înscrii la cursurile de sport online ale sălilor tale preferate.”, a declarat Luisa Florea.

Problemele de sănătate nu trebuie să fie cauza pentru a avea grijă de alimentația noastră. Faptul că ai grijă ce mănânci, nu înseamnă că ai o problemă de sănătate și trebuie să ții o dietă anume. Printr-un stil de viață sănătos previi anumite boli și te menții într-o formă optimă și energică.



Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Site creat de