SOLIS – Mașina viitorului, construită la Cluj: Funcționează cu energie solară și cântărește sub 200 de kilograme
O echipă de 40 de studenți de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a reușit să creeze un automobil revoluționar, alimentat exclusiv cu energie solară. Vehiculul, extrem de ușor, cântărește sub 200 de kilograme și urmează să participe la una dintre cele mai prestigioase competiții internaționale dedicate mașinilor solare, în Australia, scrie observatornews.ro.
O competiție de 3.000 de kilometri prin Australia
Mașina construită de echipa Solis va concura într-o competiție desfășurată pe un traseu de 3.000 de kilometri, de la Darwin (nordul Australiei) până la Adelaide (sud). Regula esențială este că vehiculul poate circula doar pe timp de zi, până la ora 17:00. În fiecare seară, echipa va campa acolo unde ajunge, fiind nevoită să traverseze inclusiv zone deșertice.
„Mașina va circula ca oricare altă mașină, deci va fi înmatriculată”, a explicat Alexandra Lupuleasa, membră a echipei.
SOLIS – O versiune mai ușoară și mai eficientă
De la ultima participare în competiții internaționale, echipa a adus îmbunătățiri majore automobilului. Dacă varianta anterioară cântărea 420 de kilograme, noul model a fost redus la doar 180 de kilograme, ceea ce va îmbunătăți considerabil autonomia. Motorul este alimentat de panouri solare cu o suprafață totală de 6 metri pătrați, montate pe caroserie.
„Vehiculul are o baterie de aproximativ 7,5 kWh, dar pentru următoarea iterație se va folosi o baterie de doar 3 kWh. Viteza maximă este de aproximativ 100 km/h, iar lungimea totală a mașinii este de 5,8 metri”, a declarat Eric Lefter, managerul echipei.
Provocările traseului australian pentru echipa Solis
Competiția din Australia nu va fi deloc ușoară, mai ales din cauza condițiilor de drum. Șoselele sunt izolate și nu beneficiază de separatoare de sens, ceea ce înseamnă că participanții vor împărți drumul cu vehicule mari, inclusiv camioane de până la 80 de tone.
„Drumul seamănă cu un drum județean de la noi, fără separatoare pe mijloc. Nu va fi închis traficului, deci vom avea inclusiv camioane uriașe venind din față”, a explicat studentul Nemeth Raymond.
Mai mult decât atât, pilotul mașinii nu va avea parte de niciun confort, deoarece orice consum suplimentar de energie ar putea reduce autonomia vehiculului. Din acest motiv, structura de siguranță a fost proiectată cu atenție, pentru a proteja pilotul în cazul unui accident.
„Am proiectat structura de rezistență la răsturnare, astfel încât, dacă se întâmplă ceva, pilotul să poată ieși nevătămat”, a declarat Mihai Stancu, unul dintre studenții implicați în proiect.
Un obstacol major: lipsa fondurilor
Deși echipa Solis a demonstrat un progres impresionant în dezvoltarea acestui automobil revoluționar, studenții se confruntă cu o problemă semnificativă: lipsa fondurilor. Costurile pentru construcția mașinii și participarea la competiție se ridică la 200.000 de euro, iar echipa nu a reușit încă să atragă suficienți sponsori pentru a acoperi întreaga sumă.

sursa: observatornews.ro