De Vazut

Vegan sau vegetarian – ultima „fiță” când vine vorba de alimentație

cum e sa fii vegetarian

De la mâncatul până la ora 18.00 și până la dietele de detox, regimul vegetarian și/sau vegan se încadrează între cele mai discutate subiecte care au la bază alimentația, devenind pe parcurs și foarte controversat. Deși multe vedete aleg acest stil de viață, unele din motive etice, altele din motive alimentare, acest regim vegetarian și/sau vegan a devenit mai mult o fiță decât un lucru făcut din voință și plăcere.

S-au făcut multe studii asupra acestui stil de viață, iar oamenii și-au făcut o părere, fie pro sau contra. Exista totuși o diferență între cele două stiluri, ambele având în comun excluderea cărnii. Alimentația vegetariană se împarte în mai multe ramuri: ovo-lacto-vegetarian (care permite consumul de ouă și lactate), lacto-vegetarian (permite consumul de lactate) și ovo-vegetarian (permite consumul de ouă).

Alimentația vegană, pe deoparte, exclude orice aliment și produs provenit de la animale, începând de la carne, lactate, miere, ouă, până la haine, încălțăminte sau produse cosmectice. De aici, fiecare își poate diversifica alimentația, fie că alege să fie vegetarian, fie că alege să fie vegan, însă foarte multă lume practică greșit acest regim.

În România, aceste două tipuri de alimentație nu sunt foarte bine răspândite. Multe produse sunt aduse din import și nu se găsesc în orice alimentară de la scara blocului. Totuși mai există și o altă variantă: poți alege să comanzi produsele de pe site-urile care au în stoc diferite tipuri de alimente vegetariene și/sau vegane care îți ușurează căutarea acestora și ți le livrează direct acasă.

Nu toate rețetele includ avocado, mango sau nuci de cocos, pe care cu siguranță le vei găsi puțin mai scumpe, dar există multe alte rețete și combinații pe care le poți face cu un buget ieftin.

După ce am discutat această problemă, apare următoarea întrebare: de unde ne luăm proteinele necesare? Pe lângă asta, mai apar alte zeci de întrebări, cum ar fi, de exemplu: ce facem cu deficitele de vitamine? poți deveni anemic?

Ca să le luăm în ordine, proteinele din carne pot fi înlocuite cu proteinele de origine vegetală. O sursă bogată de proteine sunt leguminoasele (fasole, năut, linte, soia), iar acestea se pot combina cu alte alimente de origine vegetală, de această dată cereale, nuci sau semințe.

Dacă ești hotarât să adopți un astfel de stil de viață, trebuie să ști în ce mod o vei face, fiind că o dată adoptat haotic, stilul vegetarian poate avea efecte negative asupra organismului. Alimentația trebuie să fie una diversificată și în funcție de nevoile fiecărei persoane.

Într-o alimentație dezechilibrată pot apărea deficiențe de minerale,  tulburări de creștere la copii, osteoporoză în cazul persoanelor în vârstă etc. La persoanele vegetariene și/sau vegane, cel mai adesea apare deficitul de vitamina B12, care se regăsește exclusiv în alimente de origine animală. Însă acest deficit poate fi combătut prin includerea mai multor alimente care conțin această vitamină sau prin administrarea de vitamine, care se prescriu de medicul specialist.

INTERVIU cu antrenoarea de fitness Timeea Mora: Pentru rezultate foarte bune trebuie să muncim 80% în bucătărie şi 20% la sală

Acest stil de viață are și avantajele sale care pot influența pozitiv starea de sănătate a fiecăruia. Există câteva studii care ne arată că dieta vegană și/sau vegetariană poate preveni afecțiunile cronice, cum ar fi diabetul zaharat de tip2, obezitatea, cancerul etc. Cu mențiunea că această dietă este bine stabilită de un specialist în nutriție.

Așadar, după ce am aflat riscurile și beneficiile aduse de aceste stiluri de viață, putem trage o concluzie mai clară asupra a ce cuprinde această schimbare de alimentație, de la produsele sănătoase până la avantajele și dezavantajele acestora. Desigur, după îndrumările nutriționiștilor, cel mai bine este să consultăm un specialist pentru a vedea dacă trecerea la acest stil de viață se potrivește și cu starea de sănătate a fiecăruia.


Articol realizat de Cristiana Dolha



Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Site creat de