Social & Cultura, Important, Liceu

„Feel your City” – proiectul inedit al unor elevi clujeni. Vor să facă un Cluj turistic şi pentru persoanele nevăzătoare

Feel your City

Cluj-Napoca este cunoscut ca orașul unde toată lumea se simte ca acasă, locul unde toți cei care ajung se integrează repede în societate.

De câțiva ani autoritățile și societatea și-au îndreptat atenția către persoanele cu diferite deficiențe, mai ales spre cele cu deficiențe vizuale.

Instalarea de semafoare sonore, organizarea de competiții sportive sau încurajarea companiilor să angajeze tot mai mulți nevăzători sunt doar câteva dintre proiectele menite să îi ajute pe nevăzători să se simtă conectați la energia orașului.

„Feel you city” se numără printre ideile cu un impact major pentru comunitate și strâns legat de echipa care se ocupă de „Ghibstock”, formată în mare parte din liceeni. Mai exact, e vorba despre maparea în braille a unor obiective turistice ale oraşului, cu Piaţa Unirii drept proiect pilot, astfel încât persoanele cu deficiențe vizuale care locuiesc, oficial, în oraş, plus turiștii să afle informaţiile pe care şi le doresc.

Haideți să aflăm mai multe detalii de la inițiatorii proiectului:

Felicitări pentru pentru implicarea în comunitate și pentru acest proiect! De unde a venit ideea mapării obiectivelor turistice, ce v-a inspirat?

  • Mulțumim mult! Acum câțiva ani am organizat cursuri de ghizi voluntari în Cluj-Napoca, așa că anul acesta ne-am gândit să continuăm cumva în acea direcție și să facem un proiect pentru ca turismul să fie accesibil persoanelor cu deficiențe de vedere. Toată lumea vede Clujul ca un oraș frumos, dar în aceelași timp are probleme când vine vorba de turism. Așa că ne-am gândit să aducem un plus în acest domeniu. Ne-am inspirat din alte mari orașe ale lumii care realizează lucruri frumoase în această direcție.

Cum v-ați gândit să puneți în aplicare? Proiectul are mai multe etape sau aveți setat un anumit deadline?

  • Fiind un proiect foarte complex perioada de desfășurarea va fi una destul de lungă – în decursul anului acesta și următorul. În vara aceasta dorim să implementăm meniuri în limbajul Braille în câteva din cafenele și restaurantele din oraș. În aceeași perioadă vom organiza cursuri adaptate pentru ghidaje turistice pentru persoanele nevăzătoare.
  • Vom fi prezenți la zilele Someșului, unde vom amplasa o machetă din plexiglass lângă podul Elisabeta, dar și alte activități, părți din proiect.
  • Până în primăvara următoare ne vom axa pe altorelieful din Piața Unirii, fiind o parte a proiectului care necesită multe resurse, în principal de timp și financiare, dar și legale.

Pentru ca o persoană nevăzătoare să afle mai multe detalii despre clădiri, monumente ce ar trebui să aibă fiecare obiectiv turistic? (Dacă puteți să ne vorbiți despre aparatura necesară)

  • Obiectivele turistice ar trebui în primul rând să fie dotate cu ghidaje audio, deoarece nu toți nevăzătorii știu citi în Braille. Pe lângă acest audio-book, care le-ar face mai accesibile și prietenoase și altor turiști, ar trebui să existe o plăcuță în Braille cu informații și o machetă în miniatură a obiectivului. Acestea sunt lucrurile de bază pe care noi le considerăm necesare la toate obiectivele. Pe lângă, ar fi perfect să existe un ghid specializat care poate să-și adapteze traseul, informații pe nevoile grupurilor.

Bănuiesc că aparatele și tehnologia pe care o folosesc sunt destul de costisitoare. Aveți resurse de finanțare?

  • Ca primă metodă de finanțare ne vom folosi de fondurile strânse la Ghibstock, festivalul organizat de noi în luna mai. Căutam să atragem cât mai mulți parteneri din domeniile care interferează cu ceea ce noi ne propunem să facem. Credem că oamenii frumoși se vor aduna în jurul proiectului nostru, iar împreună vom face lucruri mari.

Concret, cum vor putea persoanele nevăzătoare să afle informaţii despre obiectivele turistice?

  • Fiecare hartă instalată de noi va avea un audio guide înăuntrul său, astfel oamenii doar apasă pe un buton și pot auzi informațiile. Mai mult, pe altorelieful pe care vrem sa îl instalăm în Piața Unirii, vor fi scrise, în limbaj Braille, informații despre monument. Plus traseele turistice personalizate pe nevoile grupului.

Câți oameni fac parte din proiectul ”feel your city”? Dacă sunt persoane care doresc să vi se alăture cum pot să facă asta?

  • Din acest proiect fac parte liceenii din cadrul grupul IMPACȚIIII de la Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu”, alături de profesoara coordonatoare, dar și foști elevi ai liceului. Persoanele care doresc să ne ajute se pot implica sub orice formă. De curând avem și o pagină de facebook, deci le așteptăm mesajele acolo. Suntem siguri că oamenii frumoși se vor aduna în jurul acestei cauze și împreună vom realiza lucruri mari.

La momentul actual câți nevăzători sunt în Cluj-Napoca? Sunt ajutati aceștia de autoritățile locale pentru ca viața să le fie mai ușoară?

  • Momentan în Cluj sunt 3000 de nevăzători, dintre care aproximativ 50 dintre ei au un loc de muncă.

Care credeți că va fi impactul proiectului peste 5 ani de zile?

  • Noi sperăm ca turismul să se dubleze deoarece persoanele nevăzătoare sau cu diferite dizabilități vin mereu însoțite sau în grupuri. Mai mult, impactul asupra clujenilor va fi unul de conștientizare că există persoane cu probleme în jurul lor și pot fi mai deschiși cu ei, încercând să îi ajute.

Majoritatea din proiectul „feel your city” sunteţi elevi. De la ce licee? De ce aţi ales la o vârstă aşa fragedă să vă implicaţi în problemele oraşului?

  • Da, suntem elevi de la Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”. Am observat o problemă în orașul nostru și am simțit nevoia să ne implicăm știind că putem aduce o schimbare în bine. Pentru noi nu contează vârsta, ci implicarea oamenilor. Credem că este de datoria noastră să ne îngrijim de oraș și țară, pentru că o facem și pentru noi, familile noastre și cei din jur. Schimbarea începe de la fiecare individ.

Salina Turda – cel mai vizitat obiectiv turistic din judeţul Cluj. Record de turişti în 2017: peste 610.000 de vizitatori



Lasă un răspuns

Site creat de