Important, Social & Cultura

Fenomenul „Fake News” – dezbătut la Cluj Innovation Days

Cea de-a doua zi la Cluj Innovation Days a început încă de dimineaţă, de la ora 9:30, în cele trei săli de biblioteca de la FSEGA Cluj.

În ORANGE Library room prima temă dezbătută a fost ”Social media and digital marketing – daring beyond the truth?”. Invitații au fost profesioniști în domeniu: Mircea Vădan, fondatorul și cooordonatorul Cluj StartUps, George Ioannidis, director al companiei IN2 ce are ca scop simplificarea procesului de colectare, organizare, administrare și publicarea conținutului multimedia. Pe lângă cei doi s-au alăturat Andrei Costina, lector dr. la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, în departemntul de jurnalism și Laszlo Gulyas, Innovation Lead in Central and Eastern Europe în EIT Digital / ARISE Europe.

Moderatorul Ovidiu Mățan deschide panel-ul cu un subiect dezbătut de foarte multă lume: personalizarea contentului pentru fiecare utilizator. E normal ca utilizatorii să aibă un conținut diferit pentru că fiecare user are propriul mod de interpretare a informațiilor. Dar acest conținut personalizat este realizat atât datorită analizei și statisticilor oferite de către rețelele de socializare, în special de Facebook. În plus, reclamele de pe Facebook sunt un rezultat al acțiunilor noastre, mai exact, al folosirii butonului de ”LIKE” cât și cu ajutorul cookie-urilor. Cookies sunt pachete de date trimise de către server (ex: serverul de la Facebook) navigatorul web (Google Chrome). Rolul lor este de a ține minte autentificări, preferințele utilizatorilor etc.

The machines” învață totul despre noi, iar datele colectate sunt vândute advertiserilor. Valoarea unui utilizator este 10$ așa că dacă am plăti noi această sumă probabil că ar dispărea acele reclame. Doar că Facebook nu ar mai fi un serviciu gratis.

Există un zvon conform căruia oamenii vor ca e-mailul să dispară, ceea ce deja se întâmplă încet-încet. Mailul are opțiuni de reply, forward, dar Facebook are un singur buton de SHARE și încă unul pentru LIKE. Oamenii aleg să comunice prin Messenger pentru că e mai ușor de scris și nu e formal. Toate opțiunile puse de la dispoziție de către Facebook sunt user-friendly, adică utilizatorul înțelege ce se întâmplă pe pagina lui și poate comunica foarte ușor. Astfel, companiile care oferă serviciul de e-mail sunt obligate să simplice cât mai mult procesul de comunicare și să vină cu idei inovative.

Atunci când sunt situații sau momente mai importante în societate cum ar fi alegeri electorale se formează micro-comunități. Oamenii aderă la aceste comunități pentru că găsesc alți oameni cu care pot împărtăși aceleași valori. Dar nu tot timpul cultura, valorile sau principiile stau la formarea acestor micro-comunități. Din păcate, unele comunități se formează pe baza stereotipurilor și atunci e momentul să setăm anumite limite.

Un alt subiect întâlnit pe rețelele de socializare este distribuirea știrilor false. Channel 4 a făcut un studiu: au distribuit 3 știri false și 3 adevărate. Doar 4% dintre cititori au recunoscut știrile adevărate.

Avantajul atâtor surse de știri este că nu se formează un monopol, dar există pericolul ca micile companii de știri să manipuleze audiența. Cei patru speakeri ne-au sfătuit ca atunci când dăm LIKE sau SHARE unei știri să căutăm, să verificăm dacă într-adevăr acea știre este sau nu adevărată.

La finalul acestui panel participanții au avut posibilitatea de a pune întrebări sau a completa ideile speaker-ilor, iar cele mai bune întrebări au fost premiate cu câte o carte.


Cluj Innovation Days este un forum regional anual organizat de Cluj IT Cluster începând cu 2013 și care urmărește consolidarea comunității IT și facilitarea interacțiunii cu parteneri de afaceri și sectorul public. Peste 500 de persoane au participat la ediția de anul trecut, care a avut ca teme medicina digitală și administrația digitală.


Articol realizat de Moldovan Daiana


Citeşte şi:



Lasă un răspuns

Site creat de