Important, Social & Cultura

INTERVIU. Trei absolvente UBB au deschis în Cluj-Napoca un centru modern pentru copiii diagnosticaţi cu autism (FOTO)

centru joystory cluj

A afla că urmează să devii părinte este cea mai mare bucurie pe care ne-o poate oferi viața, însă, lumea ne poate fi zguduită într-o clipă, la aflarea veștii că micuțulului nostru îi poate fi pus un diagnostic dur: autism.

Însă, cel mai important lucru este să-i oferim iubire, să nu lăsăm șocul să vorbească pentru noi și să fim alături de cel mic. Tocmai din acest motiv a aparut in Cluj-Napoca centrul JoyStory.

Reporterul cluju.ro a vorbit cu Iulia Eliza Părăuan, Giorgiana Anton şi Ana Sandra Pop, trei tinere absolvente ale Facultăţii de Psihologie din cadrul Universităţii Babes-Bolyai, care urmează în prezent specializarea de analiză comportamentală aplicată (ABA) la Universitatea Florida Institute of Technology.

Cele trei tinere din Cluj-Napoza, Zalău şi Baia Mare au deschis la începutul acestei luni, prin propriile forţe, centrul JoyStory în cadrul căruia vor fi folosite metode moderne pentru terapia copiilor cu autism.

Este foarte important să nu uităm că, până la urmă, un copil aduce o bucurie în inimile noastre, iar acesta are nevoie de afecțiune, iubire și atenție, iar noi, adulții, suntem datori să le oferim celor mici aceste lucruri atât de necesare unei frumoase dezvoltări personale.

  • Cum a început povestea JoyStory?

Povestea centrului nostru a prins contur în luna februarie 2018 în Cluj-Napoca, din dorința de a fi mai aproape de persoanele cu autism și de a ne implica în progresul și evoluția lor. Să lucrezi cu cei care întâmpină dificultăți nu este ușor, însă este una dintre cele mai satisfăcătoare meserii atunci când vezi că munca ta a avut impact în viața copilului.

Încă  din vremea facultății, am început să lucrăm cu copiii,  moment în care am observat dificultățile cu care se confruntă cei ce aveau un diagnostic atât de greu de gestionat  de către persoanele din jurul lor. Ne-au atras atenția copilașii care nu se pot integra la fel de ușor ca și ceilalați în grupuri. De atunci ne-am dorit să contribuim și să facilităm integrarea lor.

  • Care sunt obiectivele și scopurile voastre prin acest centru?

Chiar dacă obiectivele par mici, ele au un rol fundamental în dezvoltarea abilităților și adaptarea lui în lumea care vine cu așteptări mult prea mari față de ceea ce poate el să transmită.

Printre obiectivele pe care ne focusăm, se află dezvoltarea limbajului expresiv și receptiv, care are un rol foarte important pentru interacțiunea cu cei din jurul lor, de a se face înțeleși și a-și exprima dorințele și nevoile.

De asemenea, abilitățile sociale adecvate pentru interacțiunea în grupurile sociale sunt fundamentale, deoarece noi ne aflăm în permanență în contexte sociale, și e nevoie să știm să reacționăm în moduri specifice de fiecare dată.

Se observă că, la cei care au un astfel de diagnostic, au adesea comportamente problematice în diverse situații, astfel creșterea comportamentelor funcționale și reducerea comportamentelor problematice necesare finalizării sarcinii, constituie un obiectiv extrem de important deoarece acestea pot interfera cu alte obiective din planul de intervenție.

Copiii atrag adesea atenția sau solicită diverse lucruri din jurul lor prin moduri inadecvate  și noi ne axăm și pe învățarea modurilor adecvate pentru atragere atenției/așteptare sau obținerea nevoilor dorite.  Respectarea rutinei zilnice în programul grupei/clasei, este importantă pentru integrarea lor în grupurile sociale. Ne focusăm și pe  reducerea tantrumurilor și creșterea complianței, care este adesea problematică în multe situații.

Nu în ultimul rând, punem accent și pe dezvoltarea emoțională care are rol în prevenirea problemelor emoționale, precum anxietate sau depresie care apare chiar și la vârsta preșcolară.

REPORTAJ | Terapia asistată de câini – o alternativă de succes pentru persoanele cu probleme din Cluj-Napoca

  • Cu ce se va ocupa echipa voastră, mai exact?

Suntem trei psihologi dornici de a împărtăși cunoștințele acumulate în sprijinul părinților.

Am absolvit  licența și masteratul în domeniul psihologiei la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. De asemenea urmăm și specializarea de analiză comportamentală aplicată (ABA)  la Universitatea Florida Institute of Technology.

În cadrul centrului, abordăm terapia comportamentală aplicată și psihoterapia pentru un spectru mai larg al tulburărilor pervazive de dezoltare la copii cât și la adolescenți, precum tulburările din spectrul autist, adhd, retard cognitiv, etc. Mai abordăm și tulburările afective/anxioase ale acestora, care pot interfera cu activitatea zilnică a copilului.

Terapia ABA constă într-un program intensiv personalizat, folosind tehnici specifice de predare pentru a facilita învățarea, acest lucru realizându-se în cadrul sesiunii de terapie individuală la centru.

De asemenea, nu este neobișnuit să lucrăm  în magazine alimentare, parcuri, școli,  sau oriunde este nevoie de sprijin pentru familie și beneficiar, pentru generalizarea abilităților sau comportamentelor care au fost învățate în cadrul sesiunii de terapie la centru.

 În cadrul centrului, au  loc și ședințe de consultare/ consiliere cu familia, pentru a discuta dificultățile apărute și observațiile  din rutina zilnică a copilului sau adolescentului.

În analiza comportamentală aplicată se va acorda prioritate comportamentelor bazate pe ceea ce este cel mai important pentru copil și care poate să aibă un impact semnificativ social în mediul din care face parte.

Astfel, acoperim servicii de evaluare clinică  și psihodiagnostic, și implementarea programelor personalizate de intervenție bazate pe analiza comportamentală aplicată (ABA), programe adaptate la vârsta și caracteristicile psihologice ale copiilor/adolescenților în vederea obținerii unui grad cât mai mare de funcționalitate  și facilitarea tranziției către grădiniță sau școală. Aceste programe sunt abordate în  terapia comportamentală individuală sau de grup (ABA).

Consultanța la domiciuliu este foarte importantă și ea, deoarece și în mediul de acasă pot apărea cele mai frecvente comportamente problematice.

Pe lângă terapia comportamentală ABA, la centrul nostru oferim și servicii de psihologie clinică și psihoterapie, dar  și consiliere psihologică cognitiv-comportamentală pentru tulburările afective și anxioase ale copiilor și adolescenților.

  • Cum ați ales acest nume?

Având în vedere că procesul învățării în terapia ABA se bazează pe motivația copilului prin  jocuri  distractive și vesele și totodată faptul că fiecare copil are o poveste unică, am considerat că JoyStory ne reprezintă atât pe noi, cât și pe copii.

  • Dacă ar trebui să caracterizați experiența voluntariatului printr-un singur cuvânt, care ar fi acela?

Dăruire.

  • Ce calități credeți că trebuie să aibă un voluntar?

Un prim aspect îl constituie faptul ca aceștia  să iubească copiii, care nu sunt atât de dornici de interacțiunea cu ei, și nu răspund de fiecare dată cu aceeași bucurie. Să  își dorească să se implice în viața copilului pentru a veni în sprijinul lui, să ofere  seriozitate  pentru că terapia comportamentală cere rigurozitate și consecvență. 

  • Veți activa doar în Cluj sau plănuiți să vă extindeți?

Dorința noastră este de a rămâne în Cluj și de a putea oferi ajutorul unui număr cât mai mare de copii.

  • Cum pot ajuta cei doritori?

Dacă sunteți interesați să cunoașteți copiii din centrul nostru, ne găsiți pe strada Constantin Nottara, nr. 44 F, Cluj-Napoca, iar dacă doriți să contribuiți la terapia copiilor o puteți face prin contul nostru bancar RO63BTRLRONCRT0431112501 deschis la BancaTrasilvania sau direct prin donații la centrul nostru. De asemenea, ne puteți vizita și pagina de facebook  https://www.facebook.com/CentrulJoyStory/  cât și site-ul nostru www.joystory.ro

  • Ce înseamnă mai exact autismul?

Știm cât de dificil ne este și nouă ca și adulți să exprimăm de multe ori ceea ce dorim sau emoțiile pe care le simțim, iar când ne gândim la o persoană cu autism, acestuia îi este și mai greu să se facă înțeles și să își exprime emoția trăită într-un anumit context. Copiii cu autism sunt copii ca toți ceilalți, își doresc afecțiune, iubire, atenție. Adesea se întâmplă să se izoleze  sau să strige ori să lovească, dar fac asta pentru că așa știu  ei să se exprime.

Vedem zilnic cum acești micuți sunt fascinați, de exemplu, de litere pe care uneori nu le pot pronunța, dar  le  pot înșira sau privi,  însă de cele mai multe ori nu vor reuși să le citească sau să le lege într-un cuvânt. Noi observăm cum nu reușesc să ceară ceea ce își doresc nici prin cuvinte, semne sau gesturi. Din disperarea de a se face înțeleși, apelează la modalitatea cea mai la îndemână pentru ei, aceasta implică comportamente precum strigăt, lovit, plâns, sau expunerea la alte comportamente periculoase, deoarece au constatat că doar așa pot atrage atenția sau obiectul dorit.   Dacă uneori noi ne putem înțelege din priviri, acest lucru nu este valabil și pentru un copil cu autism. El nu ne poate exprima ceva cu privirea deoarece contactul vizual este absent sau de scurtă durată.

De asemenea, expunerea la situații noi (hăinuțe noi, un traseu nou) poate fi atât de provocatoare,   încât să le fie imposibil să le facă  față. Uneori, din dorința de a face o bucurie și a vedea o urmă de zâmbet pe fața lor, care adesea este inexpresivă, suntem tentați să le oferim mici cadouri, dar reacția lor nu este pe măsura așteptărilor noastre, deoarece pot fi neinteresați sau chiar tensionați. Se întâmplă ca părinții să participe cu copiii la diferite activități de grup, unde se observă neimplicarea lor în jocul cu ceilalți, pentru că ei nu se știu juca și preferă prezența adulților în detrimentul prezenței copiilor.

Povestea tinerilor din Cluj care aduc bucurie bolnavilor din spitale printr-o metodă inedită

  • Cum poate fi depistat un copil care este suspect de autism?

Un copil care ar fi susceptibil de autism, în primul an de viață de exemplu, i-ar putea lipsi contactul vizual și zâmbetul ca răspuns la prezența altor persoane

Tot la această vârstă, nu apare imitația în jocuri simple precum cucu-bau, nu arată cu degetul sau nu face gesturi cu sens ca și pa-pa. De asemenea, nu se implică în jocuri sau pot fi sărace și întâmpină dificultăți în exprimarea și înțelegerea emoțiilor altei persoane.  Poate repeta sunete, cuvinte fără sens, sau lipsa limbajului după o anumită vârstă. Comportamentele lui pot fi sub forma tantrumurilor la schimbarea unor activități sau în expunerea la situații noi.

  • Care sunt pașii prin care poți depista asta?

Primul pas pentru stabilirea unui diagnostic este adresarea părintelui spre un consult psihiatric și psihologic. Ulterior, în funcție de abilitățile evaluate ale copilului, conform vârstei, se implementează un plan individualizat de intervenție cu numărul specific recomandat de ore de terapie. Cu cât terapia comportamentală are loc mai devreme, cu atât șansele integrării sociale cresc.

  • Ce sfat le-ați da viitorilor părinți în cazul în care află că micuțul lor va suferi de autism?

Având în vedere aceste caracteristici, un astfel de diagnostic dur este un șoc profund și apasă sufletul părinților care trăiesc momente  de disperare. Ei nu găsesc răspuns la întrebări, ajungând în pragul negării și chiar al neputiinței. De cele mai multe ori negarea apare sub forma unor gânduri precum: „Nu se poate așa ceva!” „Copilul meu nu are nimic!” „Este doar o fază trecătoare!” „Va crește și va fi mai bine!” .

Poate să apară și momente de învinovățire: „Cu ce am greșit?” „Cum se poate așa ceva?” „De ce tocmai copilul meu?” Depășind șocul emoțional cu care s-au confruntat la aflarea diagnosticului,  se îndreaptă spre căutarea de soluții, astfel urmând faza de acceptare. Deși de cele mai multe ori, nu toți părinții care își aduc copiii la terapie au trecut de faza negării și nu toti acceptă situația, acest lucru poate duce la îngreunarea terapiei.

Ne dorim să venim totodată în sprijinul părinților care se confruntă cu astfel de dificultăți emoționale traumatizante, oferindu-le suport și consiliere pe tot parcursul terapiei.

Astfel, am vrea sa sugerăm părinților să se adreseze cât de curând posibil pentru o evaluare dacă observă la copilul lor semne ale autismului, pentru a facilita integrarea acestora. De asemenea, le recomandăm să nu își piardă speranța și încrederea în propriile forțe chiar dacă adesea pare imposibil, copiii au nevoie de răbdarea lor. Părinții trebuie să devină co-terapeuții copiilor!



4 Comments

  1. Felicitari si multa rabdare ,deoarece acesti copii frumosi care sufera de autism au nevoie de d-voastra ! Parintii trebuie convinsi de la inceput ca daca accepta situatia vor trece mai usor peste trauma de care sufera cel mic !

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Site creat de