Social & Cultura

Expoziția – In memoriam Rita Chiricuță – la Cluj

Expoziția - In memoriam Rita Chiricuță - la Cluj

Iubitorii de artă au avut ocazia să ia parte la un eveniment cultural memorabil, respectiv expoziția de artă Portret – In memoriam Rita Chiricuță, ce a avut loc la Galeria de Artă a Marianei Berinde.

Un eveniment de mare ținută a avut loc în seara zilei de 14 februarie 2019, cu invitați distinși, colecționari de artă, dar și personalități marcante din mediul cultural și academic al orașului Cluj-Napoca, ca prof. Dr. Ion Cristian Chiricuță, medic al Institutului de Oncologie din Cluj-Napoca sau dr. Patriciu Achimaș, directorul Institutului Oncologic din Cluj.

În urma discursului prof. Dr. Ion Cristian Chiricuță, aflăm istoria familiei Chiricuță și, cu precădere, a Ritei Marinoviciu Chiricuță, cea care, cu o ținută morală și o pregătire intelectuală înaltă, a oferit un model și o educație aleasă atât lui Ion Cristinel Chiricuță, cât și fratelui acestuia. Născută în anul 1923 la Reghin, Rita este fiica Albertinei Schonauer și a lui Mihail Marinoviciu. Tatăl este urmașul unei familii de negustori armeni, stabiliți în Reghin, la sfârșitul sec. XVIII. Prin căsătoria cu prof. Dr. Ion Chiricuță, se stabilește la Cluj, unde, pe lângă profesia de lingvist, îndrăgește pictura, pe care, pe lângă că o colecționează, o și practică.

Pasionată fiind de artă, pictează flori și figură umană. Din nefericire, doar o parte dintre lucrări au fost salvate dintre dărâmături, deoarece casa memorială a Ritei a fost demolată din neglijența celor cărora le-a fost donată.

Din prelegerea prof. Chiricuță, aflăm că lucrările expuse au fost găsite în moloz. „Prin dărâmarea casei Marinoviciu au ras de pe suprafața pământului identitatea familiei ei”, conchide prof. Dr. Ion Chiricuță.

Este modul prin care omul este adus la stadiul de distrugere, prin eradicarea în timp a noțiunii pe care o reprezintă. Tema expoziției propune o analiză artistică a valorilor umane și a factorilor ce determină degradarea continuă prin erodarea identității individuale, într-un proces de alienare sau izolare gradată prin blocajul comunicării.

Prin organizarea expoziției, se militează pentru reumanizare, recentrarea pe valorile tradiționale, recoagulare umană, valoare.

Lucrările expuse cuprind portrete ale membrilor familiei sau ale prietenilor, ce denotă o precizie a desenului și o fină constrcție a portretului,, echilibru, forță și sobrietate. Portretele, atent studiate, contrastază cu stilul decorativ regăsit în tratarea fundalului pânzei, unde distingem elemente ce însumează un interior autentic românesc.

Seria studiului de portret cu mâini al doamnei Albertina Marinoviciu, mama artistei, se axează pe expresivitatea fizionomiei, ce surprinde ochiul prin viziune și simbol. De o rară sensibiltate, portretele expuse ne duc cu gândul la aprecierile lui Nicolae Grigorescu:” În sufletul tău e taina care dă viață pânzei….Înainte de a începe un portret, uită-te bine…ochii sunt ușor de făcut, privirea e mai greu…”

Seria de naturi statice cu flori amintește de perioada modernismului, prin compunerea spațiului, într-un joc de linie, formă și culoare.

Expoziția este deschisă publicului până în data de 28 februarie 2019.


Anemona Maria Frate



2 Comments

  1. Doamna Mariana Berinde, va multumesc frumos pentru aprecieri si va doresc mult succes in viitoarele proiecte culturale. Anemona Maria Frate

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Site creat de